Tento článok priamo nesúvisí s nabíjaním elektromobilu, ale môže niekomu pomôcť pri výbere a nákupe TESLA Model S.

V prípade, že kupujete nové vozidlo, tak Vám veľa informácií rád poskytne predajca. Čo však v prípade, ak zvažujete kúpu jazdeného vozidla tohoto typu? V tomto prípade je tento článok určený práve Vám.


V tomto článku sa dozviete:


Prečo práve Model S?

Podľa čoho si treba vyberať Model S?

Aký dojazd má TESLA Model S?

Čo ovplyvňuje dojazd elektromobilu?

Na čo treba dávať špeciálne pozor?

Čo treba riešiť po kúpe vozidla?


Prečo práve Model S?


Pretože pri mojom výbere mi vyšla z dostupnej jazdenej TESLA produkcie ako najrozumnejšia alternatíva na pracovné aj rodinné použitie:

- slušný vnútorný priestor aj pre 5 osôb

- pomerne rozmerný batožinový priestor

- možnosť sklopenia zadných operadiel a občasného prevozu väčších vecí, bicykla...

- príjemné jazdné vlastnosti 

- kvalitnejšie spracovanie a materiály interiéru oproti modelu 3 

- množstvo výbavy, z ktorej si viete vybrať to čo skutočne potrebujete

- možnosť nastavenia výšky podvozku (hlavne pre ľudí pohybujúcich sa občas v horších snehových podmienkach)

- displej aj pred vodičom, nejak som proste zvyknutý mať prístrojový panel pred vodičom  :)

- možnosť Superchargera zdarma na VIN vozidla 

- 8 ročná záruka na batériu a motory 


Podľa čoho si teda vyberať Model S?


V každom prípade doporučujem zodpovedať si následujúce otázky:

- využijem pohon všetkých 4 kolies? Tak nás zaujíma verzia s písmenom D na konci. Napríklad 75D alebo P90D.  

- potrebujem čo najdlhší dojazd? V tomto prípade verzia s 90kWh alebo 100kWh batériou. Detaily k dojazdu preberiem nižšie.

- využijem nastaviteľnú výšku podvozku? V takom prípade musíme pozorne sledovať výbavu, tento prvok má tak do 20% modelov S na trhu.

- chcem autopilota? Osobne áno, aj keď skôr ako možnosť do budúcnosti - v rámci EU predpisov je ešte stále dosť obmedzený. V každom prípade by som sa pozeral po aute s rokom výroby po roku 2016, kde už oficiálne dávali plný hardvér na autopilota a zbytok je vec softvérového balíka/aktualizácie palubného počítača. Zároveň už v každom jednom aute sú funkcie autopilota: núdzové aické brzdenie, stráženie jazdných pruhov a systém riešenia rizikového predchádzania vozidiel. Osobne by som teda doporučil radšej modely po roku 2016, pretože zmenami si už prešli aj sedadlá, ktoré sú výrazne lepšie, displej pred vodičom je s podporou autopilota novšej generácie, autá už majú plne LED svetlá, ktoré svietia úplne úžasne a x ďalších drobností, ktoré boli zmenené v rámci faceliftu. Detailnejšie toto preberiem v jednom odseku nižšie. 

- chcem si užívať extrémne dynamické parametre? Tak v tomto prípade nás zaujíma verzia s písmenom P na začiatku označenia modelu. Napríklad P90 alebo P90D  - P znamená že auto má zdvojený zadný motor. Najextrémnejšia bude verzia s príplatkom takzvaného Ludicrous módu, ktorá disponuje výkonom vyše 700 koní...   

- Ostatné veci sú už viac menej vecou preferencií výbavy. V TESLE Model S viete mať napríklad panoramatickú sklenenú strechu (celosklenená, neotvárateľná), otvárateľné strešné okno (tuším iba od roku 2016 do roku 2019), ohrev predných aj zadných sedadiel, príplatkové disky vo veľkosti 21" (nie úplne vhodná voľba na Slovenské cesty), prídavné detské sedadlá za druhým radom sedadiel proti smeru jazdy (trochu zvláštna, ale legálna záležitosť), čierna stropnica z alcantary... Možnosti sú pomerne široké, ale pravdou je, že veľa normálnemu človeku potrebnej výbavy je v Modeloch S už v samotnom základe  :)


Aký dojazd má Model S?


Preskočíme oficiálne údaje, ktoré začínajú u modelu 75kWh niekde na 470km a končia u verzie 100kWh pri 630km... Realita je však o trochu odlišná. V praxi sa samozrejme teoreticky viete dostať takmer k týmto hodnotám, respektíve dajme tomu o 10% nižším, ale to sa bavíme o jazde po okreskách pomerne ustálenou rýchlosťou, ktorá nebude prekračovať 90-100km/h s minimálnym používaním vykurovania a klimatizácie. Ak však vozidlo budete používať úplne bežným spôsobom, dostanete sa na hodnoty o cca 100km nižšie ako je uvádzaná papierová hodnota. Odlišná situácia však môže nastať pri dialničnom používaní, hlavne pri rýchlostiach vysoko prekračujúcich povolené limity, vtedy sa kľudne dostanete na polovicu udávaného dojazdu. Z toho Vám musí vyplývať aj vhodnosť elektrického vozidla pre Vaše používanie. Dôležitý detail je aj to, že označenie modelov nesedí úplne presne s kapacitou batérií, preto aj udávané dojazdy "nesedia" lineárne s deklarovanou kapacitou batérie, presnejšie údaje nájdete v technickej špecifikácií Vášho auta (znamená to toľko, že ak budete mať model P90D, tak v skutočnosti kapacita batérie nebude plných 90kW ale niečo medzi 85 a 90kWh, ale to už zachádzame trochu viac do technických detailov). Z uvedeného vyplýva, že na dojazd elektrických áut má najvýraznejší vplyv štýl Vašej jazdy. Hneď za ním nasledujú poveternostné podmienky a s nimi súvisiace používanie klimatizácie a vykurovania vozidla. Ak ste niekedy používali BMW s ekonomerom jazdy v budíku, tak niečo podobné nájdete aj v TESLE, ale modernejšou grafickou formou. Na základe tohoto ukazovateľa sa človek behom pár týždňov dokáže naučiť, čo dojazdu prospieva a čo ho naopak likviduje. V mojom prípade som sa aj vďaka zobrazeniu spotreby časom naučil využívať auto tak, že som sa pohyboval výrazne pod "papierovou" spotrebou (papierovo bolo 186Wh/km, reálne som na 50km  trase dokázal ísť napríklad za 118Wh/km).     

    Zobrazenie kalkulovaného dojazdu, prístrojový štít pred vodičom:

 


    Zobrazenie kalkulovaného dojazdu, obrazovka MMC, čiarkovanou čiarou je nastavený horný limit nabíjania (prospešný pre životnosť batérie):



Podľa môjho názoru je TESLA Model S ideálna pre vodičov, ktorí jazdia denne do tých 300-400km. V opačnom prípade je potrebné počítať s nabíjaním po trase. Poznám ľudí, ktorí TESLU používajú aj na pracovné cesty po celej EÚ, pretože navigácia v TESLE Vám dokáže plánovať cestu aj so zástavkami na nabíjačkách, kde vidíte čas, koľko sa tam zdržíte. Vzhľadom na extrémny výkon Superchargerov, kde bežne dokážete nabíjať aj vyše 550km/h, sú tieto plánované zastávky prekvapivo krátke do 30-50 minút. Otázne zostáva, či je toto presne pre Vás ak jazdíte denne stovky kilometrov dlhé trasy. Ja osobne považujem práve dlhé trasy za jedinú slabinu týchto momentálne bezkonkurenčných áut.     


Na čo treba dávať špeciálne pozor pri kúpe?


V prvom rade sa sústrediť na stav vozidla a batérií. Využiť možnosť reportu stavu vozidla, o batérií veľa napovie výpis stavu článkov a história nabíjania daného vozidla. 


           Výpis stavu článkov batérie:                                                      Výpis parametrov batérie a súvisiacej technológie:

         


Každá TESLA si v pamäti počítača eviduje počet nabíjacích aj vybíjacích cyklov, ale hlavne množstvo kWh nabíjaných na superchargeroch (rýchle TESLA nabíjačky) a na bežných nabíjačkach/rekuperovanej energii. Výraznejší vplyv na degradáciu batérie má samozrejme rýchlejšie nabíjanie, takže pozeráme radšej auto, ktoré bolo viac nabíjané na štandardnej domácej nabíjačke ako na superchargeri. Daný výpis sa dá získať z diagnostiky vozidla, kde sa údaje pomerne podrobne evidujú. Ak by nám až tak nešlo o degradáciu batérie, autá , ktoré boli prevažne nabíjané na Superchargeroch spravidla jazdia ako taxíky (rýchle a hlavne lacné nabitie pre prevádzkovateľa) alebo boli prevádzkováné na dlhé trasy. S tým ide ruka v ruke spravidla vyšší priemerný ročný nájazd kilometrov. U taxislužieb vo veľkomestách majú bežne dvojročné Tesly najazdených 160-200 tisíc km. Nechcem tým tvrdiť, že sú tieto autá na odpis, to nie, ale osobne by som si ich kúpu rozmyslel práve z dôvodu prevádzkových podmienok a prevažne rýchleho nabíjania.

         Hrubý výpis evidencie nabíjania:                                                Podrobný výpis parametrov a histórie nabíjania:

         


V ďalšej časti by som sa sústredil na stav vozidla a prípadnú garanciu, že vozidlo nebolo vážne havarované. Toto je možné preveriť si z výpisu servisnej histórie aj prípadnou obhliadkou/kontrolou originality vozidla, kde sú súčasťou výpisu aj všetky poisťovňami evidované poistné plnenia. TESLA "vidí" svoje autá online, takže je ťažké nejakú nehodu pred nimi zatajiť. Štandardne sa auto obmedzí a zablokuje časť funkcií po nehode online, a až po oprave v TESLA servise je auto naspäť "odblokované" na normálne používanie. To isté v podstate platí o stave najazdených kilometrov, kde sa všetko eviduje v online systéme, takže nejaké "stočenie" tu v podstate ani nie je reálne možné.   


        Zobrazenie najazdených km, údaj je prenášaný do online evidencie TESLA:



Dôležité je, aby v aute nesvietila žiadna chybová hláška, napríklad týkajúca sa nefunkčnosti nejakej časti elektroniky (rádio, GPS, Spotify), s ktorou následne môžu byť väčšie problémy. Palubný počítač tohoto auta je ozaj doslova výkonný počítač, označený skratkou MMC, ktorý v určitých verziách môže trpieť na nejaké vrodené vady/nastavenia. Ak je to v štádiu poruchy, ruky od toho auta preč. Oprava je nepríjemná, môže byť pomerne nákladná a je ťažké určiť či daná chyba bude banalitou, kde sa bude meniť iba pamäťová SD karta modulu GPS, alebo bude potrebná výmena TEGRA modulu prípadne v najhoršom prípade celého MMC... Tieto veci Vám dopredu nikto nepotvrdí a na pohľad aj zdanlivá banalita môže mať vážnu dohru. 

No a v neposlednom rade je potrebné preveriť požadovanú výbavu, aby v aute bolo ozaj všetko čo tam chceme mať   :) 


Čo treba riešiť po kúpe vozidla?


Jednou z výhod vozidiel TESLA je možnosť vzdialeného prístupu k vozidlu z Vášho telefónu. Prostredníctvom toho viete pozrieť stav nabitia vozidla, prerušiť nabíjanie či vzdialene vyvetrať alebo odomknúť auto. Takisto si viete auto vyhriať už pred jazdou, prípadne si pozrieť kde sa auto aktuálne nachádza... Toto všetko veľmi jednoducho a elegantne cez pár klikov. Podporovaný je operačný systém Android aj iOS.
Možno si poviete, že toto nie je pre mňa vôbec potrebné mať, ale pozor. TESLA rieši cez tento vzdialený prístup úplne všetko, tj. aj objednávanie do servisu, prípadne zvolávacie servisné akcie alebo online kontrolu auta ak niečo nie je v poriadku. Preto je prevod "online" vlastníctva v systéme TESLA ozaj dôležitým krokom po kúpe a niekedy to nebýva rýchly a ani jednoduchý proces (ak je online prevod blokovaný predchádzajúcim majiteľom, lízingovkou a podobne). Preto požadujte spoluprácu predávajúceho aj pri tomto úkone už vopred. Ešte pred týmto procesom je potrebné si urobiť svoje vlastné TESLA konto na webe www.tesla.com, kde si následne necháte priradiť svoje vozidlo a až potom toto konto spárujete v mobilnej aplikácií, kde sa Vám objaví Vaše vozidlo.
     Zobrazenie stavu vozidla v online aplikácií cez smartfón - parkovanie, jazda (poloha sa dá klikom zobraziť v mape)...

   


V neposlednom rade treba zvážiť inštaláciu domácej nabíjačky, takzvaného wallboxu. U modelu S je palubná nabíjačka s výkonom 11kW, tá Vám umožňuje nabíjanie prúdom 3*16A, čo po prepočte znamená cca 60km/h.  Ak by ste chceli používať jednofázovú nabíjačku na 220V, tak tá Vám bude nabíjať rýchlosťou cca 16-20km/h.  Oproti klasickej trojfázovej zásuvke, má nabíjanie cez wallbox tieto výhody:
- ľahšie pripájanie a odpájanie vozidla
- oveľa vyššia bezpečnosť procesu, kontrola úniku AC/DC prúdov a zastavenie nabíjania pri nebezpečnom jave
- monitoring teploty počas nabíjania
- kontrolu a meranie nabitých kWh do vozidla 
- riadenie prístupu k zásuvke (RFID) karta, nemožné zneužiť zásuvku a zároveň vyššia bezpečnosť pre deti ako klasická 380V zásuvka pred domom

     Zobrazenie TESLY v aplikácií počas nabíjania na wallbox-e:



Facelift versus predfacelift modelu S


Rozdiely skúsim spísať formou odrážok, zoznam nemusí byť kompletný, niečo mi mohlo uniknúť.

Exterier:

- predná maska bez čiernej "chladičovej" časti, nárazník je celý vo farbe

- predné svetlá sú plne LED s rozšírenou funkcionalitou, predfacelift má xenónové svetlá

- viacero častí je lakovaných vo farbe karosérie

- na zadnom nárazníku už nie je chrómový prvok odtrhovej hrany difúzora

Interiér:

- centrálna konzola vo vnútri dostala "poličku" a spodná časť tunela sa delí na dva boxy (v zadnom spravidla osadená nabíjačka)

- sedadlá sú druhej generácie, lepšie, kvalitnejšie sedenie, lepšia opora pre chrbát

- displej pred vodičom je novšej generácie s vyšším rozlíšením a podporou autopilota novšej generácie

- veľa prvkov doplatkovej výbavy prešlo po facelifte ako štandard, ale niečo zrušili (otváracie strešné okno od 2019 už nie je)

Technológia:  

- plný hardvér autopilota je vo facelifte štandard, vybraný balík je vec softvér balíka/aktualizácie palubného počítača

- nová generácia "radaru", presunutá pod znak Tesla

- palubná nabíjačka má výkon 11kW, bola zrušená možnosť dvojitej nabíjačky (za poplatok sa dá zvýšiť na 16kW)

- články batérie sú údajne vylepšenej konštrukcie (informácia z neoficiálnych zdrojov)

- nabíjací konektor má elektrický pohon otvorenia aj zatvorenia krycej klapky po nabíjaní (nezabudnete zavrieť)

- HEPA filter je oveľa väčší, navyše s funkciou Bioweapon-defense módu (každý po facelift)

- palubný modem je s konektivitou LTE/4G sietí, predfacelift mal iba 3G konektivitu (dôležité, auto bez konektivity príde o časť funkcií a internet)


Hore je predfacelift verzia, dole pod ním facelift verzia. Všimnite si centrálnu časť predného nárazníka a detail svetiel, to je hlavný rozpoznávací znak. Vzadu chrómový detail difúzora nárazníka.



Dúfam, že som na nič podstatné nezabudol. Postupom času pripojím k jednotlivým bodom aj nejaké ilustračné fotografie. Ak máte kľúčové doplňujúce info, napíšte, rád informácie doplním.