Moderné autá môžu byť poháňané nielen spaľovacími motormi. Je pravda, že moderné elektrické a hybridné vozidlá ešte nie sú extrémne obľúbené, ale ich predaje každým rokom rastú. Pýtate sa, či sa vám kúpa elektromobilu oplatí?


V tomto článku sa dozviete:


Hybridné alebo elektrické auto?

Koľko stojí nabitie elektromobilu?

Oplatí sa elektromobil?


Na jednej strane tieto vozidlá šetria kvalitu ovzdušia, pretože vypúšťajú menej dymu a oxidu uhličitého (alebo vôbec), a na druhej strane znižujú náklady na palivo. Je to však skutočne tak? Pozrime sa, koľko stojí nabíjanie elektrického auta a na ďalšie aspekty súvisiace s vlastníctvom. 


Hybridné a elektrické auto


Na začiatku si vysvetlíme, ako sa hybridné autá líšia od plne elektrických automobilov? Obe typy sú navrhnuté hlavne tak, aby spĺňali stále prísnejšie emisné normy a emisné normy CO2, ale v praxi sa tento cieľ dosahuje dvoma rôznymi spôsobmi.

Hybridné

V hybridoch existujú dva typy motorov: elektrický a spaľovací. V závislosti od konfigurácie môže byť tento použitý aj na pohon vozidla alebo iba na nabíjanie batérií poháňajúcich motor alebo elektromotory. Články sa nabíjajú aj počas brzdenia a niektoré hybridné modely umožňujú nabíjanie elektrickej energie aj zo stacionárnych inštalácií (napr. Pomocou Wallboxov). Vďaka tomu spaľovací motor veľkú časť času (dokonca až 60%) vôbec nefunguje.

Elektrické

Na druhej strane, plne elektrické autá nemajú spaľovacie motory, preto je potrebné ich batérie dobíjať z externých zdrojov.


Koľko stojí nabitie elektromobilu?


Vidíte teda, že kľúčom k odpovedi na otázku, či sa elektromobil oplatí, je odhad nákladov na nabíjanie jeho batérií. Zatiaľ existujú tri možnosti:


- komerčná nabíjacia stanica pre elektromobily, ktorá má enormný výkon (spravidla vysoko nad 100 kW), vďaka čomu si doplnenie energie vyžiada rekordne krátky čas,

- nákup domácej nabíjačky elektrického auta. Používa striedavý prúd a najvýkonnejšie Wallboxy majú výkon 22 kW, čo vám umožní plne nabiť BMW i3 za menej ako dve hodiny,

- nabíjanie pomocou výrobného zariadenia pripojeného k bežnej elektrickej zásuvke. Táto možnosť je najlacnejšia, pretože k nej nemusíme pripočítať náklady na nabíjačku, ale je aj časovo najnáročnejšia. Nabíjanie nášho BMW i3 týmto spôsobom bude trvať najmenej ... desať hodín.


Otázkou však zostáva, aké sú náklady na nabíjanie elektromobilu? Využívanie komerčných nabíjacích staníc pre elektromobily je stále najdrahšie. V tomto prípade cena za 1 kWh závisí aj od aktuálnych akcií alebo tarifných plánov operátora, ale prakticky nikdy neklesne pod 0,20 Euro. Medzitým za 1 kWh s dodávateľmi energie pre domácnosti zaplatíte zhruba 0,12 Euro a v noci tarifa klesá na 0,8 Euro. Nečudo, že rýchle domáce nabíjačky elektromobilov, nazývané Wallbox, sú stále obľúbenejšie.


Oplatí sa teda elektromobil?


Hybridné a plne elektrické modely sú drahšie ako podobné vozidlá so spaľovacími motormi. Na druhej strane EV majú oveľa menej komplikovanú štruktúru a taktiež ušetríme na výmene napríklad oleja alebo rozvodového ústrojenstva. Aké sú teda prevádzkové náklady spaľovacieho auta v porovnaní s elektrickým?


Ako vypočítal portál money.com, v osemročnom porovnávacom období vynaloží priemerný vodič typického vozidla so spaľovacím motorom len na palivo niečo vyše 8.000 Euro. Medzitým chlapík, ktorý doma 8 rokov nabíjal elektromobil, zaplatí za elektrinu 2.000 Euro. Úspory z prevádzky a spotreby "paliva" elektrického vozidla sú preto merateľné. A to sa tu ešte nebavíme o možnostiach nabíjať zdarma na parkoviskách obchodných domov, alebo u zamestnávateľa.


Ďalším dôležitým aspektom je úspora servisných nákladov. Ak sa budeme baviť o elektrickom vozidle a klasickom spaľovacom, tak ďalšia úspora spočíva v servisných nákladoch:

- výmeny oleja, filtrov atď, u elektrického vozidla úplne odpadajú

- výmeny brzdových kotúčov a dosiek majú interval násobne dlhší (elektrické vozidlo brzdí rekuperáciou energie do batérií)

- ostatná údržba komponentov ako prevodovka, diferenciál, dpf filter, lambda sonda u elektromobilov úplne odpadá


A čo degradácia batérií?


Najväčším strašiakom celej elektromobility je obava z degradácie batérií. V podstate je to logické, batérie časom degradujú.

Na strane druhej tu sú fakty a údaje z praxe. Napríklad u vozidiel TESLA po najazdení 200.000km je maximálna degradácia pod úrovňou 10%. Vplyv na degradáciu má samozrejme aj spôsob nabíjania vozidla. Spravidla platí, čím častejšie využívate extrémne výkonne nabíjanie na verejných staniciach, dochádza ku vyššej degradácií. Naproti tomu ako najšetrnejšie nabíjanie vychádza nočné nabíjanie na domácom Wallboxe. Preto časť takýchto užívateľov vozidiel dosahuje degradáciu batérií na úrovni 5-7% po najazdených 200.000km. 

Na základe týchto faktov preto výrobcovia elektrických vozidiel poskytujú rozšírenú záruku 8 rokov na batériu (a niektorý aj na motor) elektrického vozidla. 


Čo recyklácia batérií?


Táto téma úzko súvisí s celou elektromobilitou. Pravda je, že momentálne sa recykluje 100% batérií elektrických vozidiel. Ich konštrukcia umožňuje recyklovať všetky komponenty batérie a využiť ich opakovane. Spravidla po ukončení životnosti má každý výrobca elektromobilov vlastný program na recykláciu batérií z jeho vozidiel.